top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

Studieturen til Oslo og Åmot den 21.- 23. maj 2006.

Bestyrelsen havde i år besluttet at tage til ELKO AS i Oslo, i år med 24 deltagere.

Turen blev afholdt fra søndag den 21. maj til tirsdag den 23. maj med 2 overnatninger på Oslo båden. I god tid havde vores sekretær sørget for den nødvendige information og alt var på plads til turen, som startede fra Dampfærgevej kl 16:00.

Efter en del problemer med parkering lykkedes det mig endelig at komme til afgangshallen på Dampfærgevej og her stod Steen med alle deltagernes kuverter. Kuverten indeholdte drinkskuponer samt deltagerliste og program for de næste 48 timer. Alt var timet og tilrettelagt ned i mindste detalje.

Kl 17:00 var alle mand ombord og vi mødtes til velkomst drinks kl 17:30 i Columbus Club. Her bød formanden Finn Andersen velkommen og informerede alle om de praktiske detaljer. Bestyrelsen skulle bruge en referent og da der ikke var andre der meldte sig, blev det mig som eneste kvindelig deltager på turen, hermed en opfordring til andre af samme køn. Efter et stykke tid var der frit slag, man kunne gå i kahytten eller udforske båden lidt og det gjorde en del. Den told frie afdeling var da heller ikke ringe besøgt.

Middagen denne aften blev indtaget i restaurant Seven Seas og her blev vi budt på den store kolde buffet, utroligt lækkert mad og alle nød den gode betjening og stemning.

Kl 23 var restauranten tom og vi blev næsten guidet ud, så der blev fundet et nyt hyggeligt sted at bruge de fine kuponer, som vi havde modtaget i kuverten. De fleste var til køjs omkring kl 01:00.

Næste morgen var der morgenmad i samme restaurant og sikken en overdådig morgen. Der var alt hvad man kunnen tænke sig og lidt mere til, udsigten ind gennem Oslofjord var ikke helt efter bogen, da vejret var regn og rusk. Vi kunne alligevel nyde hinandens selskab og det var en rigtig hyggelig morgenstund. Kl 9:15 var der ankomst til Oslo og her ventede vores bus, som skulle køre os til ELKO AS i Åmot. Præcis afgang, men det lykkedes den "gamle" formand at komme ca 15 sekunder for sent, hvilket blev noteret i hele bussen. Måske skyldtes det, at han skulle komme med turens dyreste drinks. Colaer.

Omkring kl 11:00 var vi fremme ved ELKO AS og her blev vi budt velkommen af firmaets direktør Arild Berntsen. Vi blev delt i 2 hold , et hold gik på rundvisning i fabrikken og et hold skulle op i mødelokalet og høre Arild fortælle om ELKO AS.

ELKO AS er en virksomhed, som er mere end 60 år gammel (1945) og som er den eneste producent i Norge af afbrydere og stikkontakter. Virksomheden mærker selvfølgelig at producenter fra Kina og Østen generelt forsøger at trænge sig på. Men når man har en markedsandel på ca 90 % er man godt stillet. ELKO AS har de sidste måneder udviklet og testet en del nye afbrydere og installations matriel og man håber derved at kunne dække byggebranchens behov, ved at være på forkant med udviklingen.

Virksomheden omsætter for ca. 600 millioner og har 200 mennesker ansat i Åmot og de fleste er kvinder. Forklaringen på dette , mente Arild, var at kvinder var bedre til at udføre disse opgaver indenfor deres virksomhed og så er den jo ikke længere.

Produktionen er idag 80 % automatiseret og man forsøger hele tiden at udvikle nye procedurer, så man undgår skader på de menensker der arbejder i virksomheden.

Indtil 2006 har ELKO AS kun haft en afbryder, én farve, et design og derfor har man inden for det sidste år været i en større udvikling af matrialet. Man har design som, stål, glas og afbrydere med lys i baggrunden og en hel del andre fine kontakter. Man kan vel lidt sammenligne det med vores egen udvikling inden for denne verden.

ELKO AS har haft et større samarbejde med designeren, Einar J. Hareide, som tidligere har været hos Mecedes og Saab.

ELKO AS´s markedsandel inden for tele/data området er omkring 35% og stigende., men også her har man udviklet nye koncepeter. ELKO LINK HOME, som vi kender som IHC er i Norge en del af ELKO´s nye tiltag og man har store forhåbinger til fremtiden. Man håber på at omkring 8-10.000 anlæg af denne type skal installeres i Norge og derved kan ELKO AS være med i udviklingen af nye komponeneter. ELKO AS har i sit varesortiment 1200 komponenter og man udvikler hele tide nye farver og design. På denne måde vil ELKO´S markedsandel være den samme, som den har været siden 1945.Virksonheden har tillige en hjemmeside hvor installatører , ingeniører og andre kan hente oplysninger på alt teknisk viden om ELKO AS´s produkter ligesom vi kender det fra det danske marked. Arild sluttede af med at fortælle, at fremtiden er utrolig spændende, men også hård og han kunne ikke garantere at virksomheden ikke om 5 år , lå et andet sted.

Omkostningerne ved at drive et virksomhed som ELKO AS er utrolig dyr og man skal hele tiden være på vagt over for nye konkurrenter og være på forkant med udviklingen.

Vores besøg sluttede med en rundvisning på fabrikken og her var man ikke i tvivl, det hele er automatiseret, men det er en nødvendighed, hvis pris og kvalitet skal hænge sammen. Hele virksomheden er ISO godkendt og derfor er hver afdeling ansvarlig for dem selv. Hele produktionen var utrolig effektiv og der var en utrolig stilhed på hele fabrikken, her snakker jeg om støj niveuet.

Vi sluttede besøget af med at spise frokost og her fik Arild sammen med hans kollegaer overrakt en gave fra betsyrelsen og vi fik til gengæld en gave fra ELKO AS

Arild blev bedt om at indskive sig i gæstebogen, som der er tradition for i København-Sjælland Sektionen og som han faktisk tidligere havde gjort i 1997, hvor vi var på studietur til ELKO AS i Sandvika.

Kl 13:45 kørte vi af sted mod Oslo lidt forsinket, men vi nåede det og de fleste fik sig en lur i bussen. Resten af eftermiddagen kunne vi nyde ombord på færgen inden vi skulle mødes igen kl 17:30 til en rundvisning i maskinrummet.

Kl 17:30 var Steen igen på plads oppe på dæk 7 hvor første hold mødtes. Vi blev guidet ned i maskinrummet og her fortalte 1. maskinmesteren om hele hans ansvarsområde. Maskinchefen, Lars Peter Sørensen, fortale en lille smule nede i maskinrummet, men pga af støj fortsatte vi i konferencerummet på 10. dæk efter at alle havde været turen igennem maskinrummet..

Skibet er et 35.498 bruttoregister tons skib, med 4 motorer på i alt 35.840 HK og det er jo ret imponerende. På en tur som den vi deltog i, ville man bruge omkring 40 tons brænstof og maskinchefen kunne fortælle, at man havde været nede og bruge 32 tons og det modsatte 70 tons. Vinden er en utrolig stor faktor og når der er modvind, kan man komme op på at bruge 70 tons brændstof pr tur. Skibet er bygget i 1990-1994 og er sat i rute den 26-7-1994 på København - Helsingborg - Oslo ruten.

Hvor stort er sådan et skib så. 170,9 mtr langt og en højde på 51,4 mtr. Der er plads til 2136 passager og vores maskinchef fortalte at uge 7 er den travleste om bord med ca 1900 passagerer.

Når sådan et skib skal afsted er der 700 toiletter, der skal være i orden og det er jo en del, men som regel fungere det hele om bord.

Vand køber man i Oslo da det her er billigst og når man skal have så mange liter ombord, er det jo en fordel. En del af vedligeholdelsen er udliciteret og derfor er der ikke så mange ting, der skal udføres af DFDS selv. Antallet af biler om bord er maks 450, så er der også fyldt og det er nok i uge 7, at der er så mange ombord.

Efter 1 time takkede maskinchefen af og også han blev bedt om at skrive sig ind i gæstebogen og modtog en gave fra Formanden Finn Andersen. Vi takkede for, at vi fik muligheden for at komme ned i maskinrummet og se hvordan det hele fungerer.

Den sidste aften ombord var der gallamiddag og denne gang skulle vi mødes i restaurant Blue Ribband på dæk 8. Vi blev sat til bords og denne 3 retters menu var helt forrygende.

Vi fik en utrolig god middag og alle havde nydt dagen, både i hinandens selskab og turen til ELKO AS.

De fleste af os sluttede kl 01:00, med en lille dans og derefter til køjs.

Tirsdag morgen kl 8. var vi igen i dansk farvand og morgenmaden blev nydt med Helsingør om Styrbord.....Det havde været en spændende tur , med mange gode oplevelser og jeg kan kun anbefale flere at deltage i foreningens arrangementer.

Kl 9:15 var der landgang og vi sagde farvel og på gensyn.

Anita la Fontaine

Få din annonce vist her. Læs mere

Arrangementer


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.