top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

Medlemsmøde den 9. januar 2020

Foredrag om hurtigladning af elbiler

Årets første medlemsmøde blev afholdt hos PHOENIX CONTACT A/S i Hvidovre, med deltagelse af 23 med­lem­mer, hvor Jesper Boie Rasmussen fra firmaet Nerve Smart Systems ApS og Anders Tvede fra Phoenix Contact fortalte om hurtigladning af elbiler.

Efter en kort velkomst af formanden blev ordet givet til Jesper Boie Rasmussen. Firmaet Nerve Smart Systems blev stiftet i 2016 og er med 18 ansatte placeret i Roskilde.

2019 var året, hvor der kom et stort udvalg af elbiler, og man regner med en årlig samlet vækst på 19% , og hele 68 % for persontransport. Det siger noget om det potentiale, der ligger for opladere.

I lang tid har det været rækkevidden, der har været på alles læber, når det handler om elbiler. Men debatten bør snarere handle om ladetiden. For hvis ladetiden skal intensiveres, vil det med det nuværende ladesystem være en tikkende bombe under elnettet. I dag benytter opladningsstationer 50 kW til at oplade elbiler, men med de nye opladningsstationer vil stationerne benytte en hastighed, der er op til syv gange så hurtigt, hvilket kræver 350 kW.

En almindelig hurtiglader på 350 kW er dyr i tilslutning, og giver ”stød” i forsyningsnettet. Endvidere er den nød­vendige højeffektelektronik dyr. At udelade højeffektelektronikken er vejen.

Nerve Smart Systems har udviklet en ny type ladestander til elbiler baseret på et batterilager, der gør det muligt at tanke strøm hurtigt, uden at overbelaste elnettet. Med Nerve Smart Systems er det muligt at oplade en elbil fra 0 til 100 procent på knap 10 minutter. Det kan vel at mærke kun lade sig gøre, hvis el­bilen er i stand til at oplade med ladestanderens fulde kapacitet på 350 kW, og det er der kun en enkelt bil­model fra Porsche, der på nuværende tidspunkt magter.

Det særlige ved den nye form for opladning og Nerve Switch, som batteriet hedder, er at det fungerer som en buffer mellem elnettet og ladestanderen. Det er en vigtig detalje, fordi det betyder, at der altid vil være kapacitet til hurtigopladning, uanset hvor overophedet og begrænset elnettet er. Det fungerer på den måde, at et batteri i laderen hele tiden tapper energi fra elnettet. Det betyder, at ikke al energi skal tappes fra el­nettet på én gang.

Selve batteriet er et litiumbatteri fra Kina. Batterierne sammensættes i pakker på 24 celler. Pakken vejer ca. 100 kg og giver fra 0-80 VDC. Pakkerne opsættes i RACK i en container.

Selve Nerve Switch systemet består af en kraftig printplade med 3 ben, hvor det tredje ben er for by-pass af cellen. Printpladen placeres oven på hvert litiumbatteri i pakken. Med styreelektronikken kan man styre, om det enkelte batteri skal indgå i serieforbindelsen af batterierne eller udkobles. En teknologi, der gør det muligt at kontrollere og styre individuelle battericeller i et større batterisystem, og derved fremadrettet overflødiggøre konventionelle batteristyringssystemer, samt store dele effektelektronik, da hhv. strøm -og spændingsniveau kan styres direkte fra batterisystemet.

Man kan dermed styre det enkelte batteris kapacitet, der jo aftager med alderen. Alle batterier kan så ”ældes” ens.

Da strøm og spænding kan styres direkte fra celleniveau, kan et Nerve Switch® system tillade batteri-til-batteri opladning med jævnstrøm, uden brug af DC/DC konverter. Endvidere kan vedvarende energi fra f.eks. solceller lagres direkte i batterier uden brug af dyre PV-invertere.

Nerve Switch® teknologien i et batterisystem gør det muligt at styre hver enkelt battericelle både direkte og uafhængigt af de øvrige celler. Derved kan topologien i batterisystemet ændres i næsten hvilken som helst konfiguration, og dette kan gennemføres, mens et anlæg er i drift.

Efter indlægget blev der stillet spørgsmål fra. Da spørgsmålene var blevet besvaret og spørgelysten aftog gav formanden ordet til Anders Tvede fra Phoenix Contact.

Herefter fortalte Anders Tvede om Phonix Contact E-Mobility og om kabler til High Power Charging. E-Mobility blev startet i 2013 i Blomberg, Tyskland. Man leverer kabler, stik og stikdåserne til biler og lade­stan­dere. Man har udviklet stik og kabler, så de kan tillade ladning med en strøm på op til 500 A ved 1000 V, således at en bil kan oplades til en kørselsdistance på 100 km på blot to tre til fire minutter. Indtil nu har en ladestrøm på op til 200 A været den tekniske grænse. Hvis man skal øge belastningen yderligere vil det give en farlig tem­peraturstigning på stik og kabler, eller der skal anvendes materiel af uhåndterbare dimensioner. De nye stik og kabler er derfor forsynet med 2 kanaler til kølemiddel, en klimasund og vedligeholdelsesvenlig vand-glykol blanding. Termofølere sørger for, at temperaturstigningen under ladning ikke overstiger om­gi­vel­ses­tem­peraturen med mere end 500K. En kontroller i ladesystemet sørger for at dosere den nødvendige mæng­de kølemiddel.

Efter de to indlæg takkede formanden foredragsholderne, der hver fik overrakt 2 flasker rødvin. Der blev her­efter serveret sandwich i personalestuen.

Peter Andersen


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.