top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

2019-10-10 Tyskland

Studietur til Tyskland oktober 2019

Der var afgang fra Kolding syd klokken 08.00. Vi skulle være 18 personer, men én meldte fra i sidste øjeblik (omgangssyge). En anden kom dryssende 1 minut over klokken 08.00, men vi indhentede tidsplanen på vej til Hamborg og havde en enkelt opsamling i Rødekro.

I Hamborg var vi på en guidet byvandring i hjertet af HafenCity, en herlig guide viste rundt i ca. tre timer og fortalte om de spændende seværdigheder på havnen.

Vi besøgte Speicherstadt, et historisk pakhuskompleks, der nu er et UNESCO-verdensarvsted. Vi lyttede til de spændende historier, medens vi vandrede rundt mellem pakhuse og kanaler. Der var blandt andet 5 stop, hvor vi fik smagsprøver til maven, afsluttende med en burgerbolle ilagt en død fisk (det var nu ikke lige mig, men prøvede).

Afslutningen var Elbphilharmonie midt på Elben En æstetisk triumf der rummer musik, boliger, hotel og et offentligt torv med en fabelagtig udsigt, 37m over Elben. Hamburgs nye ikon byggeri er en mastodont. Synet af bygningen, der ligger på spidsen af en mole i Elben rejser sig som et skib, er imponerende.

Den blev indviet den 11. januar 2017. Byggeriet startede i 2007, forventet afsluttet 2010 og havde et budget på 272 mio. Euro. Huset er afleveret med mere end 6 års forsinkelse, mens prisen i mellemtiden var steget til 866 mio. Euro og havde kostet en borgmester. I dag er indbyggerne i Hamburg vældig stolte af deres nye vartegn.

Der er en lille og en stor sal henholdsvis 550 pladser og 2150 pladser  i den store og som indtil nu har haft en belægningsprocent på over 99.

Som besøgende tager man en buet rulletrappe på 27 m, den længste i verden (og den eneste), herefter endnu en rulletrappe de sidste meter op til det offentlige torv 37 meter over Elben, med en fantastisk udsigt. Platformen går hele vejen rundt om bygningen. Det er hvor huset skiller mellem den murede del og den øverste som er glas delen. Der er anvendt 1000 stk. specialfremstillet glas som beklædning, hvert glas har kostet 46.300 Euro eller ca. 350.000 kr.

Der er mange byggerier i gang på havnen. Der var en kæmpe udgravning hvor der når byggeriet står færdig er plads til 6.500 indbyggere med beboelse og et meget stort indkøbscenter. Det er det største private byggeri i Tyskland, pris 1,2 milliard Euro.

Vores kære guide kom med rigtig mange tal på turen, men min blok var alt for lille. Så nu fik vi sagt tak og farvel til Hamburg og turen gik videre til Bremen for overnatning.

Bremen-Papenburg Meyer Skibsværft

Vi blev indlogeret på Hotel Bremen, hvor vi overnattede før vi skulle videre til Papenburg. Bremen er en hyggelig og spændende by med en del gamle interessante bygninger, nok en by der er lidt overset på grund af Hamburg. Vi nåede at gå lidt rundt inden vi skulle spise på Schuttinger Gastbraueri. Vi fik en god tre retters menu og nød nogle timer på bryggeriet.

Et godt måltid morgenmad på hotellet og så 08.15 afgang mod Papenburg , hvor vi skulle have en rundvisning på Meyer Werft.

Værftet har base i Papenburg og er grundlagt i 1795. I dag er det 7 generation som står ved roret i det familieejede værft. I 1985 begyndte de at bygge krydstogtskibe og indtil nu har 46 luksuskrydstogtskibe forladt værftet i Papenburg.. Der er ansat 3450 medarbejdere, der er garanteret arbejde frem til 2030, så ordrebøgerne er fyldt godt op.

Der leveres normalt 2 krydstogtskibe om året i marts og september. Siden 1985 har der ikke været over 14 dages forsinkelse, det koster også ca. 350.000 kr. i dagbøder pr dag. Men skibet har jo også allerede passagerer klar inden færdiggørelse, et skib til en lille milliard har en tilbagebetalingstid på 4 år.

Hallen eller tørdokken, hvor skibene bygges, er 504 meter lang og 100 meter bred. Grunden til at skibene bygges indendørs er vejret i området. Skibene bygges i moduler lige som legoklodser. For eksempel kahytterne kommer fra en anden fabrik i nærheden og de sættes blot ind på plads og er for monteret med de forskellige tilslutninger, vand, el, toilet osv, senge er monteret, billeder hænger på væggen. Man sejler ikke længere på olie, men på gas.

De største krydstogtskibe som kan bygges, har en længde på ca. 350 m og en bredde på 44 m og stikker 8 meter. Værftet kan ikke bygge større skibe på grund af den flere km lange kanal til Nordsøen.

Efter rundvisningen var der frokost, før turen gik mod Danmark. Tak til Nis for et kæmpe arbejde med turen, super godt gået.

Som jeg oplevede turen

Gert Fredslund


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.