top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

Er din virksomhed digitalt rustet til fremtiden?

Foredraget i forbindelse med nytårstorsken var ved Murad Ahmed og havde ovenstående titel. Det handlede om markedsføring via digitale medier. At være digital som virksomhed kan være værdiskabende, hvis man gør det rigtigt og konsekvent.

Murad Ahmed er adm. direktør og ejer af videobureauet MakeSense.dk og det digitale marketingbureau NewdayMarketing.dk. Han er et kendt ansigt fra tv og er uddannet journalist fra SDU og Morgenavisen Jyllands-Posten. Han har været nyhedsreporter, studievært og nyhedsredaktør på TV2 og TV-Avisen. Han har også været på DR2 foruden han har virket som freelanceproducer.

Med fra Make Sense var også manager for sociale medier Tomas Ellendsen, som ind imellem tog ordet undervejs.

- Ved opslag på Facebook er det ofte sådan, at hvis der er 1000, der i princippet burde kunne modtage det, så vil det kun være de ca. 50, hvor det rent faktisk dukker op. Det er nogle algoritmer, som styrer det. Algoritmerne belønner godt indhold, og omvendt så bliver man straffet, hvis man blot lader stå til.

- Man kan selv gøre noget for, at algoritmerne hjælper ens budskaber på vej. Kort sagt, så skal man være sexet hele tiden og man skal flirte hele tiden, sagde Murad Ahmed. - Der er problemer, hvis der ikke er nok indhold, eller hvis indholdet er det forkerte. Billeder og videoer virker godt. Det skal være noget, der engagerer.

- Det kan godt betale sig at bruge penge på at booste sine opslag, så de når ud til flere. Det er ikke dyrt og man kan målrette ved at selektere til en specifik målgruppe på alder/indkomst/postnummer osv.

Det er oplagt at bruge de sociale medier i salgsøjemed, men man kan også bruge de sociale medier i sin kundeservice. Det kan opleves som værende nemmere at få fat i en medarbejder på Facebook end på telefonen.

- Inden for rekruttering af nye medarbejdere er der penge at spare på at være tilstede digitalt. De sociale medier er effektive og rekrutteringsfirmaer er dyre.

Der blev i den forbindelse vist  en lille rekrutteringsvideo fra Apple, som lader medarbejderne selv fortælle, hvordan det er at arbejde der og hvad arbejdet går ud på og om Apples værdier.

- Markedsføring har altid handlet om historiefortælling. Facebook og LinkedIn er egentligt ikke salgsmedier, men sociale medier. Og her skal man altså fortælle historier, siger Murad Ahmed.

- Hjemmesider er stadig vigtige og der er ofte meget at hente ved at hæve kvaliteten. I vores eget firma Make Sense havde vi en hjemmeside, der var blevet lidt forældet. De besøgende blev der ikke længe nok og besøgene førte ikke ofte nok til et salg.  Der var - paradoksalt nok - ingen videoer, selv om det er noget af det, som vi lever af at sælge!

- Vi lavede herefter en helt ny hjemmeside, som havde fokus på at generere salg. Vi lavede flere små videoer, hvor medarbejderne fortæller og vi lader også kunderne komme til orde, hvor de siger god for os.

Vi har også lagt mange af de små videoer ud, som vi har lavet for forskellige firmaer, der på den måde udgør referencer.

- Vi fik også optimeret hjemmesidens opdukken i søgeresultater på Google mv. Søgemaskineopdatering er også noget af det, vi selv tilbyder og det fortalte vi om på en side.

- Det er vigtigt, at når folk søger på en emne og får et resultat, der leder dem ind til vores hjemmeside, så skal de lande på den rigtige underside med det samme. Og så skal indholdet helst tiltale dem og gøre dem klogere.

- Vi har bl.a. hjulpet en mand med en hobbyvirksomhed, der sælger et produkt, som han kalder naturens svar på Viagra. Vi fik fjernet den lidt lumre undertone og hjemmesiden fik en mere medicinsk profil og en webshop, som gjorde det trygt at handle der.

- Vi har for en virksomhed i elbranchen hjulpet med mindre ændringer på hjemmesiden, som hjalp dem til et større salg, fx ved at skabe en ekspert-video, hvor en ekspert fortæller om løsning af et problem. Man kan tillade sig at være meget specifik i sine historier på hjemmesiden,  og kun fortælle om et enkelt ud af flere produkter.

- Der er alligevel ingen, der interesserer sig for alt!

- Indpakningen skal være i orden. Der skal være nyheder, personlighed og en god historie. Det er en slags undervisning, men på en interessant måde.

- Det er ikke fordi I skal vende alting på hovedet. Men prøv jer frem og find ud af hvad der virker og hvad der ikke virker.

- Et problem kan være mange dårlige kundeanmeldelser, hvilket vi bl.a. har oplevet ved en restaurant, vi har samarbejdet med. Når Facebook ser stor negativ respons ved en virksomhed, lukker algoritmerne langsomt ned for hjemmesiden. Det kan være ødelæggende for salget.

En tidligere rådgiver forsøgte at løse restaurantens problem ved at købe sig til falske anmeldelser. Men det er naturligvis ikke en løsning, der kan anbefales. Den rigtige løsning var selvfølgelig at forbedre kvaliteten først, og så herefter forsøge at komme kritikerne i møde, fx ved at invitere dem på et genbesøg og tilbyde dem en kompensation i form af gratis middag eller lignende, og så håbe på at de vil gå ind og skrive en ny og mere positiv anmeldelse, sluttede Murad Ahmed.


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.