top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

2018-04-10 Springeren

Det maritime oplevelsescenter, Springeren

Nordjysk Sektions generalforsamling blev holdt på det Maritime Oplevelsescenter Springeren. Bagefter var der rundvisning  ved direktør Mads Sølver Pedersen.

Forsamlingen blev delt i to så vi var et passende antal til at være i  Ubåden Springeren – museets største attraktion. Guiden Calle, der er frivillig på museet, har selv sejlet i ubåden, som var i drift fra 1964 til 1989 og er den sidste ubåd fra Orlogsværftet på Holmen. Den var konstrueret til at operere i de danske farvande og i Østersøen. Længden er 53,9 m, bredden 4,7 og dybgangen 4,2 m. Max dykkerdybde under normale forhold var 100 m.

Maskineriet er dieselelektrisk med et stort batteri der vejede 100 t og som gav mulighed for at sejle under vandet i et døgn. En installeret snorkel gav mulighed for at sejle neddykket med dieselmotorerne i drift.

Springeren var bevæbnet med 4 torpedorør i stævnen. Torpedoerne var trådstyrede, så de kunne dirigeres undervejs. Besætningen var på 8 officerer og 25 sergenter – i alt 33 mand, der gik i vagt, og der var 13 køjer, som de deltes om idet de sov på skift.  Hver mand havde et lille bitte skab samt en mindre kuffert i en tætpakket reol. Der var borde og bænke og en fin lille kabys. Officererne havde fine forhold med en lille lukket officersmesse.

I kommandorummet er der to periskoper, et navigations- og et kampperiskop. Herudover er der et plottebord og plads til to rorgængere. Vi fik et indtryk af livet ombord – Det må have været ret ubekvemt med meget lidt plads og luften har heller ikke været ret god, når ubåden var neddykket. Motorerne har støjet meget, men når ubåden var neddykket og dieselmotorerne stoppet, har der været stille ombord.

Museet råder også over en en gasturbinetorpedobåd Søbjørnen. Den havde 12.600 hk og kunne sejle 50 knob og var bevævnet med både kanoner og torpedoer.

Museet er 15.000 m2 stort stort og råder over flere haller, fartøjshallen, værftshallen og modelhallen. Vi dvælede især ved de mange flotte skibsmodeller – alt fra ældre sejlskibe til slanke stykgodsskibe osv.

Grundlæggeren af ØK. H.N. Andersen var optaget af at de unge skulle lære at sejle på et rigtigt lastførende sejlskib og bestilte i 1913 en 5-mastet bark, skoleskibet København. Første verdenskrig forsinkede bygningen og den blev først søsat i 1921. Ude i verden var skoleskibet København et værdig repræsentant for danske søfart. Derfor var chokket stort, da skibet i 1928 forsvandt på en tur fra Buenos Aires til Australien.

Man har aldrig fundet vragdele fra skibet. Måske har skibet under en pludselig voldsom byge haft for stor sejlføring, så den til sidst kæntrede. Skibets sidste danske havn var Nørresundby, hvorfra det lastede cement til Sydamerika og herfra igen korn til Australien.

 59 mand omkom, heraf 44 elever. Trods flere eftersøgninger er der aldrig fundet spor af skibet. Hvad der forårsagede Københavns forlis er aldrig blevet opklaret.

Et af de dyreste skibe på museet står sjovt nok på legepladsen. Det står i 800.000 kr.


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.