top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

Kursus i Facebook

Sonny Leach, digital strategikonsulent fra firmaet Webpuls, fortalte om Facebook og principperne bag platformen. Det skete ved et arrangement i Fynsk Sektion hos Solar i Odense. Der var også et par medlemmer med fra andre sektioner.

Nogen af os i Elektroteknisk Forening er jo stadig på begynderniveau og det var kurset afpasset til. Som alle andre må vi lære det ved bare at gøre det, og så håbe på at vi ikke dummer os alt for meget. Men kurset gav en fin introduktion til platformen.

Vi er jo nogen, der har ventet længe med at komme på Facebook. For mig var det bl.a. fordi, jeg ikke syntes mit privatliv var så interessant, at det skulle offentliggøres.

Problemet blev bare, at jeg følte, jeg gik glip af vigtige informationer. Fx kunne en bekendt, jeg mødte på gaden, fortælle mig at min yngste søn havde skiftet status fra ”i parforhold” til ”single”.

I Elektroteknisk Forening besluttede vi for nogle år siden, at vi skulle være på LinkedIn, fordi det anses som de professionelles netværk. Her er vi stadig, men der er en del irritationsmomenter, fx skal vi absolut have det at vide, når nogen opdaterer deres profil eller hvis de har 1, 2 eller 3 års jubilæum osv. Og man modtager stillingsannoncer, selv om man er gået på pension. Fynsk Sektion holder den 22. februar et kursus i LinkedIn, så måske vi her lærer, hvordan vi kan gøre det lidt mindre irriterende at være der.

Tilbage til Facebook: For nogle måneder siden besluttede hovedbestyrelsen, at Elektroteknisk Forening skulle på Facebook, som jo har overhalet de andre sociale platforme. For Elektroteknisk Forening er det nu uomgængeligt at være til stede her.

Sydjysk Sektion har i øvrigt været på Facebook med en lukket gruppe i længere tid. Hvis man vil ind og følge en lukket gruppe skal man godkendes først for at kunne læse, hvad der skrives og for selv at kunne lægge noget op. Nis M. Thaysen passer den sydjyske gruppe. Der er flere grupper vej.

Undertegnede har oprettet en virksomhedsside for Elektroteknisk Forening, som vi beder om, at I besøger og følger. Den er åben for alle. Her vil jeg lægge opslag op, når der er nye arrangementer eller referater eller andet nyt. Hvis I ”synes godt om” et opslag på siden, så vil opslaget – i et eller andet omfang - kunne ses af jeres venner og jeres venners venner.

.Det er relativt enkelt at oprette sig på Facebook. Man skal bruge et godt billede, og indtaste navn, e‐mail eller mobilnummer, adgangskode, fødselsdato og køn. Brug dit rigtige navn og tænk over billedet.

Det anbefales at man går ind på sine sikkerhedsindstillinger og angiver, hvem der skal kunne se hvad og hvem der skal kunne kontakte en. Facebook har flere funktioner end de fleste er klar over.

Du kan vælge, hvad du vil dele, såsom interesser, billeder og personlige oplysninger som f.eks. din fødeby, og hvem du vil dele det med.

Man behøver jo ikke være super aktiv på Facebook, man kan nøjes med at læse det, som andre lægger ind.

Man bør være lidt forsigtig med, hvad man liker, for man står jo på en eller anden måde inde for det.

Læs mere om sikkerhed og gode råd på facebook.com/help.

Facebook arbejder med et uigennemskueligt system med algoritmer, der bestemmer, hvordan opslag bliver delt - jo flere, der liker et opslag, jo flere visninger får det.

Sonny Leach fortæller, at i gennemsnit er det kun 12 % af dine venner, der ser dit opslag. Det handler bl.a. om, hvor  aktive, de har været på din profil.

Undertegnede troede i første omgang, at jeg kunne nøjes med at være venner med min familie på Facebook, men det virker uhøfligt at afslå venneanmodninger og desuden gik det op for mig, at man kan dele sine venner op i familie, erhvervsrelationer, bekendte eller begrænset. Ikke alle behøver at se alt. Hvis du gør en ven begrænset, kan han kun se dine offentlige opslag eller opslag, som du har tagget ham i.

Man kan fx også vælge at skjule sin venneliste for sine venner. Man skal selv aktivt gå ind og rette på sine indstillinger, for som default er det meste åbent. Man kan også vælge om andre skal have adgang til at se ens tidslinje. Tidslinjen er den strøm af nyheder man ser, når man går ind på sin Facebookprofil.

Facebook er et godt værktøj til at markedsføre Elektroteknisk Forening, fordi opslag breder sig som ringe i vandet. Vi hørte på kurset også om professionel annoncering på Facebook. Der er mange annoncer, men de er ikke alle uvelkomne, fordi de er målrettet til dig. Jeg har fx lige fået en annonce for et nyt bilvaskeanlæg i byen og for et nyt høreapparat…

facebook.com/business/help er kan du læse mere om professionel annoncering.

AEJ


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.