top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

2019-04-17 Elbil eller ej?

Jeg går og tænker på at købe en anden bil. Med den aktuelle debat er det naturligt at tænke miljøet ind i beslutningen. Måske burde man købe en elbil?

Som det er nu, har jeg ikke rigtigt lyst. Jeg kan godt lide, at min bil har en rækkevidde på 750-1000 km mellem optankningerne og at det tager 5 minutter. Og den klarer modvind, bakker, regnvejr, frost og mørke helt uden at man behøver at bekymre sig.

En bekendt fortalte mig forleden, at han på en tur op igennem Jylland i sin BMW havde overhalet 5 Teslaer, der lå og kørte 90 km i timen i læ bag en lastbil.

Jeg kan fx godt lide, at når advarselslampen for tom tank begynder at lyse i min bil, er der 8 liter tilbage - svarende til at jeg kan køre 120-160 km endnu.

Så er der selvfølgelig hensynet til klimaet. OK, elbiler hjælper jo nok noget, men jeg kører så lidt, at det sandsynligvis kun er mellem 1,5 og 2,5 tons CO2, jeg udleder om året. En flyrejse til Thailand giver 5 tons, har jeg læst et sted.

Jeg kan ikke lade en elbil op, hvor jeg bor, for jeg har ikke egen indkørsel eller carport  - min bil er henvist til at holde et eller andet sted på gaden, alt efter hvor der tilfældigvis er plads.

Så er der problemet med økonomien. Elbiler er indtil videre dyre at købe og dermed i afskrivning, men de er dog rimeligt billige i drift - trods det paradoks, at afgifterne på el er højere end afgifterne på benzin.

Når de er dyre i anskaffelse skyldes det ikke registreringsafgiften, for her  slipper de langt billigere end benzinbiler. Problemet er – lige som med ny medicin – at der er nogle store udviklingsomkostninger, som bliver opkrævet hos frontløberne.

På et eller andet tidspunkt skal de nok blive billigere. 

Elbiler er også dyre for samfundet på grund af de mistede registreringsafgifter. Det må være et relativt dyr måde at nedbringe CO2-udledningen. Det kan måske gå an, hvis elbilerne erstatter biler, der kører rigtigt mange kilometer om året, fx taxaer eller firmabiler.

Og så tænker jeg her ikke med ind, at det stadig diskuteres præcist hvor klimavenlige elbiler er. Fremstillingen af Litium-ion batterier giver anledning til en vis CO2-udledning...

Mine overvejelser om at anskaffe en elbil munder altså ud i, at jeg nok bør vente nogle år endnu.

Så hybrid da?

Jeg kunne jo i stedet vælge en opladningshybrid, som kan lades op fra en ladestander eller fra en stikkontakt. De kan køre på el i byen og skifte til benzin på landevejen. Mens de  kører på el, gavner de miljøet. Men det går ikke altid så nemt om vinteren, når kabinen skal varmes op, her starter benzinmotoren hurtigt.

Med en hybridbil kan de fleste sikkert reducere bilens udledning til omkring det halve. Hvis jeg anskaffede mig en, ville reduktionen dog være mindre, fordi jeg ikke kan lade den op hjemme. 

Desværre er hybridbiler tungere end almindelige biler og har som regel mindre plads i bagagerummet på grund af batteriet. De er jo også dyrere end almindelige benzinbiler pga den ekstra teknik og pga at hybridbiler i princippet afgiftsbelægges som benzinbiler, blot med en reduktion for eldelen.

Jeg tror, man er nødt til at lempe afgiften yderligere, hvis en hybrid skal være interessant for mig.

Min næste bil bliver vist igen en helt konventionel benzinbil.

AEJ


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.