top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 
Møde i Københavns Lufthavn Roskilde den 30. august: DC3 og DC3-vennerne
Sektionens første møde i 2017/2018-sæsonnen fandt sted i Københavns Lufthavn Roskilde med deltagelse af 17 medlemmer med gæster, samt 2 medlemmer fra Fynsk Sektion. Dagens program var en flyvetur over Nordsjælland med Danmarks eneste flyveklare DC3 fly, samt efterfølgende foredrag om flyet og flytypen.

 Vejret havde op til dagen været ganske godt, men lige netop den 30. august havde skydækket hele dagen ligget ganske lavt med let regn og meget dårlig sigtbarhed. Selv lufthavnens meteorologer og de fremmødte medlemmers samlede optimisme kunne ikke få skydækket til at hæve sig eller give en bare lille bedring i vejret, så flyvningen måtte desværre aflyses.

Vi gik derfor direkte til foredraget. Lufthavnen havde stillet et ganske udmærket mødelokale til vor rådighed, og Henrik Hugger, formanden for DC3-vennerne, viste her film om flyet og fortalte om det og flytypen.

Udviklingen af DC-3 begyndte i 1934 på begæring af American Airlines, der havde et antal fly af forgængeren DC-2 produceret af Douglas Aircraft Corporation samme år. Flyet var et 2-motors fly til 14 passagerer. Man ønskede imidlertid et længere DC-2 fly, der kunne befordre sovende passagerer, og et andet, der kunne befordre flere passagerer på dagsflyvninger. Første prøveflyvning fandt sted 17. december 1935.

 I juni 1936 blev det første fly til 14 sovende passagerer eller 28 passagerer for dagsflyvninger leveret, og allerede 2 måneder senere et standardtype til 21 dagspassagerer præsenteret. DC-3 var blevet skabt. DC-3 viste sig at være mere økonomisk i drift end andre flytyper på den tid, og blev hurtigt den mest udbredte flytype, der også kunne anvendes til befordring af fragt. I 1939 blev mere end 90% af USA,s flytrafik udført af DC-2'ere og DC-3'ere.

 Imidlertid buldrede krigstrommerne i Europa, og snart havde man behov for militære transporter. Ud over de 455 fly bygget til kommerciel flyvning, blev der bygget 10.174 fly af varierende type under navnet C-47 eller Dakota til militært brug. Der blev endvidere bygget et antal fly med let bund  til brug for gliderslæb; de fik betegnelsen C53. Mange af de militære udgaver er senere blevet ombygget til kommerciel anvendelse.

Produktionen af DC-3 / C-47 standsede med udgangen af 2. verdenskrig. Man forsøgte i 1949 at lancere en mere kraftfuld super DC-3, men markedet var overfyldt med militære udgaver på udsalg, så det blev opgivet. Det antages, at der på verdensplan stadig er omkring 2000 luftdygtige eksemplager af varierende typer, hovedsagelig i Afrika og Sydamerika. 

Til fremstilling af et DC-3 fly er der udarbejdet 3600 arbejdstegninger, er anvendt ½ million nitter, ud over nitter er der anvendt 700.000 enkeltdele, heraf 800 meter kabel, 170 meter rør og slange, og 140m2 aluminium.
Flyet, som foreningen arbejder for at bevare, kunne fejre 70 års jubilæum i 2014. Det er bygget på Douglas fabrikken i Long Beach i Californien, og har produktionsnummer 3406. Det blev færdigmonteret 3. april 1944 og leveret til U.S. Army Air Force, og er dermed en C-47.

 I 1945 overtog det norske flyvevåben flyet, men lod det allerede det efterfølgende år overgå til Det Norske Luftfartsselskab, der senere i 1946 indgik i Scandinavian Airlines System. Som trafikfly var flyet registreret som LN-IAT og bar navnet Terje Viking. I 1953 købte det danske flyvevåben Terje Viking, og med den militære registrering K-682 fløj det herefter i 29 år ud af Flyvestation Værløse. K-682 hørte hjemme i lufttransporteskadrillen (ESK 721), og sidste flyvning i flyvevåben regi fandt sted den 30. juli 1982.

Forsvarsministeriet besluttede herefter, at K-682 skulle anvendes til museale formål, hvorfor flyet blev afgivet til Tøjhusmuseet. På grund af manglende egnede opbevaringsfaciliteter og i erkendelse af, at et fly bevares bedre ved at holdes flyvende end ved at stå uvirksomt på jorden udendørs, blev K-682 i december 1984 ved daværende kulturminister Mimi Stilling Jacobsens aktive medvirken overdraget til Bohnstedt-Petersen A/S, der som ny ejer af K-682 var forpligtet til at holde flyet flyvedygtigt. K-682 blev civilt registreret som OY-BPB og anvendt som firmafly, men deltog også i Åbent Hus arrangementer ved flyvevåbnet, veteranflystævner m.v.

I juni 1992 blev flyet tilbageført til Tøjhusmuseet og er nu overdraget til Foreningen For Flyvende Museumsfly, der også har forpligtet sig til at holde det flyvedygtigt. Foreningen DC-3 vennerne ejer altså ikke flyet, men er en støtteforening, der på forskellig vis samler midler til flyets drift og vedligeholdelse. Største "trussel" for flyet er ikke mangel på piloter eller reservedele, men flymekanikere, der er uddannet på typen. Der uddannes ikke længere mekanikere på den type fly og motorer.

I 2013 deltog flyet i fejringen af 70-året for D-dag, og man forventer at man i 2019 også kan deltage i 75-års jubilæet, hvor man har intentioner om, at der kan samles op til 35 luftdygtige DC-3'ere, heraf 20 fra Europa, og resten fra USA og Canada. Det er planen, at flyene mødes på Duxford Airfield i England, for at flyve samlet til Caen Carpiquet i Normandiet.
Tiden gik hurtigt, og Henrik Hugger blev takket for et særdeles interessant foredrag. Der blev efterfølgende serveret smørrebrød og kaffe i lufthavnens cafeteria, og formanden reklamerede for næste måneds møde.

Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.