top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

Centrallageret hos Solar i Vejen

Solar har i Vejen et af Danmarks største (40.000 m2) og mest avancerede lager- og distributionssystemer. Elektronisk bestilling og ordrebehandling udgør en meget stor del af salget og håndteres via de digitale platforme Solar Mobile og Solar Webshop.

Alle varer sendes afsted så kunderne har deres varer til tiden, hvor størstedelen af leverancerne er natleverancer. Der er dag til dag levering, men der er også Solars Fastbox system, hvor varen leveres på stedet og meget hurtigt, helt ned til en time efter bestillingen for 99 kr. Det er ganske populært fordi elektrikeren kan bestille varen mens han er ude ved kunden og få den leveret med det samme. Førhen gik der jo meget tid med at køre ind til Solar og hente varen. Af samme grund kører de fleste elektrikere i dag rundt med begrænset lager i bilen.

Vi blev modtaget af Orla Keller og Peter Bach. Først fik vi en kort introduktion og derefter var der rundvisning, hvor vi så Solars plukke- og lagerrobotter samt kabelafskæringsmaskiner og hele den automatiske håndtering af varerne fra modtagelse til forsendelsen. af

Udover mindre komponenter indenfor el, vvs, industri, energi og ventilation i kasser leveres varerne også på paller eller som kabler på tromler eller som langgods.

Utallige blå plastkasser står velordnet på meget høje og meget brede reoler. Kasserne er fuldstændig ens, det er kun stregkoderne der er forskel på. Kranen henter og bringer dem og computeren har helt styr på, hvor alt er henne – ligesom kranen også hele tiden ved præcist, hvor den er.

- Hver dag fyldes og tømmes 2000 kasser, fortalte Orla Keller. Vi har et relativt nyt krananlæg, som kører upåklageligt og har gjort det fra første dag. Da vi trykkede på den grønne knap første gang kørte anlægget. Det performer endda bedre end hvad vi var stillet i udsigt, da vi købte den.

- Vi har typisk blot en udhængsfejl om ugen på anlægget og det er typisk en pose, der blæser op, når kassen kører afsted med 20 km i timen, fortæller Orla Keller. Når vi pakker en pose med fx 20 stk. op, hvor vi skal plukke 1, så smider vi posen ud, for at den ikke skal give anledning til fejl.

- Vores ældre anlæg har måske en eller to fejl om dagen. Vi har to servicemedarbejdere på arbejde om formiddagen og en om eftermiddagen, der sørger for den løbende vedligeholdelse og er klar, hvis der skulle opstå en fejl. Vi har en fejlrate på 0,1 %. Da jeg startede, var den 0,4 % så vi er nået rigtigt langt.

Der skelnes mellem lagerkasser og kundekasser. Selv om de er ens. Der kan være 32 dm3 i en kasse. Dvs. hvis man bestiller varer der fylder mere end dette, genereres der er en kasse mere. Der genereres også en kasse mere, hvis der er mere end 7 ordrelinjer.  Også varernes vægt udløser en kasse mere, når der er mere end 15 kg. Hvis en kunde bestiller Fugarammer i 8 forskellige farver, så får de to kasser, også selv om de fylder ganske lidt.

Vi kører FIFO (first in first out), altså de ældste varer tages først. Det kan også betyde, at man får to kasser i stedet for en. Men vi er nødt til at fastholde princippet, for der er jo mange varer, der er udløbsdato på, fx batterier.

- Kunden kan kun bestille varer vi har (eller kan skaffe). Siden er altid ajour. Derfor er det også vigtigt, at returvarer kommer hurtigt ind i systemet igen, så vi ikke får en vare i restordre som står på gulvet ved returvarerne. Det havde vi ikke så meget fokus på tidligere, men det er vi er blevet bedre til. Returvarer kommer fra kl. 4.00 om morgenen. Klokken 7.00 møder medarbejderne ind og returvarerne er tilbage i systemet inden for 6 timer.

I varemodtagelsen tager vi imod 600 paller om dagen. 75 % af varerne er småvarer som håndteres i de blå plastikbakker, der kører rundt i lageranlægget.

- Vi arbejder ud fra Lean-principper, men har tilpasset dem til vores specifikke forhold. Vi tilstræber, at der er det helt rigtige flow i gennem huset. Vi har standardiseret arbejdet, så ved vi også hvor det kan gå galt.

- Vi får 40 helt nye varenumre ind hver dag, vi har 54.000 varenumre på lageret, og dem skal der findes plads til og vi skal finde ud af hvordan vi håndterer dem og løfter dem afhængigt at størrelse og vægt mv.  For eksempel har vi lige fået lakerede tagrender, og de skal anbringes, så de ikke ridser hinanden.  Og fx vores varmepumper ligger i papkasser og i starten viste det sig, at vi løftede så gitteret blev trykket ind. Og fx sikkerhedssko fylder så meget, at der ikke er plads til tre i en plastkasse, men kun to.

Et kompakt Paternoster lager er beregnet til de varer, som volumenmæssigt eller mængdemæssigt fylder meget lidt og derfor ikke skal have en blå plastkasse i reolen. Det kan også være mindre sæsonvarer uden for sæsonen, hvor der bruges meget få. Varerne plukkes her manuelt, men lageret fungerer delvist automatisk, idet de rigtige hylder køres frem og medarbejderen kan på en skærm se hvad der skal plukkes, og hvad der skal fyldes i.

- Jeg har præsteret at plukke en vare heroppe, hvor der holdt en taxa udenfor som skulle køre komponenten til Rigshospitalet, hvor det skulle bruges til en akut reparation. Og en anden gang var det noget til en olieboreplatform, som blev fragtet med taxa og helikopter. Så synes man, at man gør en forskel, fortalte Orla Keller.

Et ældre lagersystem er stadig i drift, og det er hørbart, at det støjer mere end det nye. Og helt anderledes ro er der, når man kommer ind i kabellageret, hvor Orla Keller har sit daglige arbejde.

- Vi har mest travlt om fredagen, fordi de fleste projekter starter om mandagen og så skal kablerne ligge klar fra start, fortæller Orla Keller. I de andre afdelinger er der typisk mest at lave om mandagen og så falder mængderne i løbet af ugen.

I kabelafdelingen så vi en kabelklipper, som Orla Keller betegner som verdens bedste. Der klippes, mens kablet er i fart. Klippenøjagtigheden er 0,02 procent. Den kan håndtere en 15 t kabeltromle. Der sættes prop hen over kabelenden, som lukker vandtæt for at undgå, at der kan trænge fugt ind. Fugten kan gøre meget skade, når der første gang sættes højspænding på.

Kabeltromlerne stilles på europapaller, som er specialbygget til kabeltromler på 1,65 m, så de står urokkeligt fast i bilerne

- Vi læsser løbende og tilpasser antallet af lastbiler efter behovet. En gang om ugen sender vi et læs afsted til Grønland. De er begyndt at pakke det i kvart-containere, fordi de kan køres med hundeslæde.

Der arbejdes fra kl. 4.00 om morgenen til kl. 10.00 om aftenen. I varemodtagelsen er der medarbejdere indtil kl. 18.00 til at håndtere skaffevarer - vi har røde og gule varer som vi kalder dem, det er ting vi ikke selv har på lager, men som vi kan skaffe og som kunderne kan bestille hos os.

Normalt kan vi levere alle varer. Alt genbestilles automatisk i god tid inden vores lager er tømt. På verdensplan gik man engang tør for det blødgøringsmiddel, der anvendes i fremstillingen af strips og vi var derfor uden strips i 3 uger. I gør jer ingen forestilling om, hvor mange strips der bruges hver eneste dag, fortæller Orla Keller. Der er virkeligt noget skrammel, når sådan en vare går i nul. Da de så endelig kom og blev fyldt i kasserne på lageret, så var de væk igen med det samme. Det skabte en prop i systemet.

- Vi går selv og forbedrer systemet efterhånden. Hvis jeg får en god ide til en forbedring, kan jeg sætte den i værk med det samme. Det er det fede ved at være her. Vi skal bare hele tiden tænke på, hvad der er godt for kunden.

AEJ


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.