top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

2017-05-31 Temadag om IoT hos Solar

Sydjysk Sektion har afholdt en temadag om IoT – Internet of Things. Altså det fænomen, at alle mulige komponenter tilsluttet internettet, hvilket gør det muligt at styre og overvåge via nettet. Her nogle få uddrag af den omfattende information, der flød på mødet, som i øvrigt også gav rig mulighed for at netværke. Mange af de fremmødte var fra IDA Elteknik, som Sydjysk Sektion har et stærkt samarbejde med.

Lars Lange, salgschef i Solar Industri indledte.
- Min badevægt er på Wi-Fi og den fortæller også om vejret og sender gode kostråd til min computer. Tænk på hvor meget interaktion det medfører. Også I Solar mærker vi den udvikling. Vi stræber efter at forbedre vore kunders forretning og bliver mere og mere digitale. Industri 4.0 er integrationen mellem den digitale verden og den fysiske produktion. Industriel fokus flyttes til digitale serviceydelser.

- Augmentet reality er teknologi, som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd. Hvis I mener, at I ikke kender det, så tænk bare på Pokemon, sagde Lars Lange.

- På 4 år vil antallet af enheder koblet på internettet øges med en faktor 20. I 2020 vil der være 50 mia. enheder koblet på nettet. Der er tre elementer i IoT:

  1. en enhed, fx en sensor, der kan måle temperatur, luftfugtighed og CO2
  2. en dataoverførsel, fx trådløst via Bluetooth eller Wi-Fi til internettet
  3. Anvendelse af data, fx via en visualisering, en præsentation på en skærm, evt. en smartphone.

Formålet er, at de indsamlede data bliver til viden og benyttes til at hjælpe og innovere. Internettet går fra at være noget, vi mennesker bruger, til at være noget vores ting bruger.

- Udviklingen vil medføre større elforbrug, sagde Lars Lange. Men det er tankevækkende, hvor lidt energi der skal til for at drive en sensor koblet til internettet. En knapcelle holder i op til 10 år.

- Et andet væsentligt aspekt ved IoT er sikkerhedsrisikoen. IoT vil lægge masser af personlige informationer og aktiviteter online. Og så snart noget er koblet på nettet, er der risiko for hacking.

- Det er vigtigt at tænke ud af boksen for at følge med. Udviklingen går så hurtigt at vi skal skynde os, hvis vi bare skal bevare den forretning, vi har i dag. Markedet ændrer sig og kunderne vil i fremtiden sandsynligvis være nogle andre end i dag.  Y og Z generationerne (se nederst) forlanger noget andet end tidligere generationer, så markedet ændrer sig, sagde Lars Lange.

Herefter var det Henry Steffensen, regional marketing manager for Food Retail Segment hos Danfoss, som fortalte om, hvordan IoT har åbnet for nye forretningsmuligheder.

Danfoss har succes med indretningen af Smart Stores, supermarkeder, hvor alt er koblet på internettet og overvåget. Det startede inden for køling, som stadig er det vigtigste område for Danfoss, men er udbredt til at omfatte alt inden for ”Facility Management”. Hvor der er kulde er der også varme. Danfoss bevæger sig fra at være komponentleverandør til at levere komplette systemer og services til supermarkeder.  Overgangen er blevet hjulpet på vej ved opkøb af flere servicevirksomheder.

- Vi starter altid med at sætte os i kundens sted, inden vi bliver forblændet af teknologien. Hvad har kunden egentligt brug for? Han har måske brug for at holde styr på driftsstabilitet, energiomkostninger, serviceomkostninger, edb, fødevaresikkerhed og køletemperatur. Det er forskelligt om kunderne selv ønsker at sætte monitoreringsanlæg op, eller om de vil have Danfoss til det, sagde Henry Steffensen.

- Mange kunder ønsker at forbedre energiudnyttelsen. En kølekompressor udnyttes i snit kun 30 %. Man kan udnytte den overskydende kapacitet som varmepumpe og producere fjernvarme. Danfoss har arbejdet med optimeringer for den tyske supermarkedskæde Edeka, som netop havde et ønske om at bruge mindst mulig energi. Her udnytter man nu bl.a. solenergi, og tilbyder at lade kundernes elbiler op, mens de handler.

Ofte opstår der et ønske om at kunne sammenligne energiforbrug med andre supermarkeder. Vi aftaler specifikt med kunden hvordan vi må bruge deres data.

- Overvågningen giver mulighed for at etablere alarmer. Og man kan optimere den forebyggende vedligeholdelse ved at have vibrationsmålere på lejer mv. Levnedsmiddelmyndigheder har desuden glæde af den løbende registrering af temperaturen. Vi kører i øvrigt for tiden et pilotforsøg med at overvåge temperaturen hele vejen fra producent til kunde på palleniveau, fortalte Henry Steffensen.

- Vi har Danfoss-løsninger i 50.000 supermarkeder. De 9.000 er forbundne i skyen og vi leverer en eller anden dataservice til dem. Der er 4,5 mio. alarmer, hvor vi reagerer på kundens vegne.

- I starten var det blot med til at differentiere os på markedet, men efterhånden er det blevet en meget vigtig konkurrenceparameter, sagde Henry Steffensen.

Tommy Markvart fra Philips Lighting fortalte om deres løsninger på IoT-området.

- Lys er Philips Lightings kernekompetence, hvad enten det er LED, gadelys eller industri. Intelligente belysningssystemer kan styres via en smartphone. Lyset kan evt. styres automatisk ud fra tilstedeværelsen af smartphones og man kan programmere sit lys til at være blidere om morgenen osv.

- Hvordan sørger vi for at kunderne får en god oplevelse i butikken, når de er ude at handle. I en typisk virksomhed udgør omkostningen til energi og vedligeholdelse ifølge en amerikansk undersøgelse typisk omkring 3 $/square feet. Leje af lokale udgør 30 $ mens lønninger udgør 300 $. Så energiomkostningerne er trods alt relativt små. Vi kan hente andre besparelser end energibesparelser ved at gå ind og analysere på de data vi får foræret, måske kan vi optimere brugen af mødelokaler, og vi kan lade lyset styre intelligent fx ved at hver bruger har sine egne præferencer for indstilling af lyset i lokalet.

- Vi har den fordel, at lyset allerede er forbundet, indledte han, bl.a. når det er PoE, Power over Ethernet, hvor forsyningen til armaturerne kommer via edb-installationen.

- Vi har produkter til enhver opgave og leverer programmering og indkøring. Vi arbejder fx også med ”indoor positioning”, hvor man kan lokaliseres ved hjælp af sin smartphone. Der kører et forsøg i et Carrefour supermarked i Lille i Frankrig, hvor Philips LED lamper anvendes til at overføre et lokationssignal til kundens smartphone. Systemet kan hjælpe kunderne med at finde varer og tilbud på turen rundt i det store supermarked. Læs evt. mere på www.philips.com/futureoffice

Herefter fortalte Jens Søndergaard fra Schneider Electric om energimåling og registrering, hvor en voksende del foregår over internettet.

- Opgaven er at fange data fra det ene system til det andet. Fremadrettet skal alt være intelligent og med fjernaflæsning. Der kan hentes meget ved benchmarking, hvor man sammenligner én energiforbruger med en anden. Hvorfor bruger man fx mere energi på den ene skole end på den anden? Informationerne skaber værdi. Vi kan måle helt ned på gruppeniveau og vi har verdens mindste trådløse energimåler, der også måler cos F. De forskellige målinger er bl.a. vigtige for at få korrekt refusion af afgifter.

- Vores energibehov er stigende. Men hvordan skal vi klare det uden at øge udledningen CO2? Udfordingen er at benytte energien fornuftigt og rigtigt, sagde han.

______________________

Faktaboks:

Generation X, født 1967 til 1977, er de første individualister. De er digitale indvandrere, men er aktive brugere af det digitale univers til indkøb, sjov, sociale netværk og spil. De er optaget af fleksible arbejdstider men er også villige til at yde en stor arbejdsindsats. Det er vigtigt at blive anerkendt og at arbejdet byder på udvikling og udfordring, og det er op til en selv, om man når de mål, man sætter sig.

Generation Y, født 1978 til 1989, tilhører den mindste generation, fordi kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet i løbet af 70’erne. De er habile brugere af digitale medier. De er ”Sex in The City-generationen” og har fra starten haft økonomi til at købe de ting, de havde lyst til. De fik at vide, at verden stod og ventede på dem og deres talenter. De ønsker sig et meningsfyldt arbejde med mulighed for at realisere sig og skabe identitet.

Generation Z, født 1990 til 2001, er fra en tid hvor familielivet med børn var i højsædet. Venner og det sociale er vigtigt for denne generation, som er de første digitale indfødte med stor forståelse for netværk og forretning i den globale verden med udgangspunkt i den nordlige provins Danmark. Denne generation er mere social og engageret i samfundet og mindre optaget af forbrug end generation Y. Krisen har betydet, at konkurrencen driver dem til at stræbe efter uddannelse og kompetencer.


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.