top
Indtast venligst dit brugernavn og adgangkode:
Glemt din adgangskode?
Print side Tilføj til favoriter E-mail side 

2013-10-03 Online markedsføring

Ved bestyrelsesseminaret i Elektroteknisk Forening i oktober 2013 var der et spændende indlæg om online markedsføring. Hvordan kan vi bruge Facebook, LinkedIn og Google i markedsføringen?

Online synlighed handler om, at du skal være synlig over for den rigtige målgruppe, med det rigtige budskab, på det rigtige tidspunkt. Men hvordan finder du din målgruppe? Hvordan udvælger du de rigtige kanaler og hvordan måler du, at dine kampagner giver dig det udbytte, du forventer?

Bjarke Bekhøj fra firmaet Compell i Aarhus var oplægsholder. Opvokset med internettet er den beskrivelse, der passer bedst på ham. Siden internet var noget, der blev afregnet pr. minut og Jubii var søgemaskinen, har Bjarke arbejdet med onlinemediet.

Parallelt med arbejdet har han suppleret erfaringen med uddannelse på Handelshøjskolen i Aarhus.

Bjarke startede i foråret 2011 firmaet Compell, hvor han i dag er direktør med et team med 10 medarbejdere i ryggen.

- Online markedsføring er relativt nyt. Jeg kan ikke engang finde en dansk bog, der er værd at læse om det. Det skyldes at udviklingen går så hurtigt på det her område. I og med at det er så nyt, så er der heller ingen facitliste, der kan derfor være modstridende og forvirrende meldinger om tingene.

- Inden for det nye arbejdsområde er der brug for nye kompetencer. Man skal fx være god til at formulere sig — det fungerer hvis man er god til It, markedsføring og kommunikation.

Facebook
- Folk over 50 år er den hurtigst voksende gruppe på Facebook! Man kan samtidigt se en vis tendens til, at de unge melder sig ud, når forældrene melder sig ind.

- Facebook er et netværk, som man kan bruge til både private og erhvervsmæssige formål. Der kommer pt. flere og flere firmaer på.

- Det, som kunne være relevant for Elektroteknisk Forening er, at måske at etablere en officiel foreningsside på Facebook.
- Men man skal være bevidst om, at man skal virkeligt have noget faktuelt at skrive om, aktuelle emner eller hos Elektroteknisk Forening fx arrangementerne.  Det skal ske noget på siden og der skal være basis for debat. Det er vigtigt at der er noget interaktion samt followers eller fans, der ”liker” det, der bliver skrevet, fortæller Bjarke Bekhøj.

- Hvis man skal kunne få noget godt ud af at oprette en foreningsside på Facebook, så skal man have et velegnet indhold at lægge derind — man skal have det rigtige produkt.

- Facebook registrerer alle klik — og de sider, der har flest besøg, bliver prioriteret op og kommer øverst. I dag er det ikke længere nok, at der er en masse mennesker, der liker din side. For der har været nogen, der har købt sig til 1.000 likes i Indien for at opnå højere prioritering og større udbredelse.  Nu er Facebook gået over til at måle en sides popularitet på omfanget af interaktivitet.

- Hvis ingen eller få besøger siden, vil Facebook hurtigt ”glemme” den. Der er altså ikke nok bare at oprette en foreningsside på Facebook. Der skal ske noget hver dag.

- Facebook tilbyder forskellige muligheder for at annoncere. Der er fx standard bannerreklamer i højre side. Man kan købe sig til relevante annoncer, som koster fx 1 kr. pr. klik. Man kan segmentere på målgruppen ud fra deres interesser og dermed opnå at man rammer lige netop de ønskede personer med sin annoncering. Her er Facebook et stærkt medie.

- Facebook er især stærk, fordi man spreder sin markedsføring gennem venners venner. Hvis et medlem melder sig til et arrangement vis Facebook, vil alle medlemmets venner kunne se det.

- Der kan laves en side for hovedforeningen i Elektroteknisk Forening — det kunne man måske starte med — og så kunne man senere lave noget for de enkelte sektioner, hvis der viser sig interesse herfor.

- Nyt på Facebook er ”Custom Audience”, når vi — som vi har i Elektroteknisk Forenings medlemskartotek - har medlemmernes email, så kan vi via Facebook uploade beskeder til alle de medlemmer, der er på Facebook. Vi får dog ikke at vide hvem det er, der herved kan se det.

- Vi har i Compell selv benyttet annoncering via Facebook i forhold til frisører, hvor vi markedsførte os stort med en online tidsbestillingsside, snævert målrettet over for netop frisører. Dermed kom vi til at se større ud end vi var. Man kan så at sige købe sig til mere synlighed end man fortjener, sagde Bjarke Bekhøj.

LinkedIn
- LinkedIn ligner langt hen ad vejen Facebook, bare uden mad og spil. Det er verdens største professionelle netværk. Der er en million brugere i Danmark, fortalte Bjarke Bekhøj.

- LinkedIn er fint til at fastholde kontakter. Det er et digitalt visitkort. Det fungerer godt. Nu har LinkedIn også fået nyhedssider og så kan man i princippet bruge LinkedIn ligesom Facebook. Tingene drukner bare ikke så let som på Facebook.

- Der er også muligt at oprette grupper, men i modsætning til Facebook, så er det faglige i fokus. Man kan have både åbne eller lukkede debatter derinde. Man kan bruge det professionelt og markedsføre sit firma.

- Personlige profiler er også på vej frem på LinkedIn. Sekundært er LinkedIn også en god kilde til information, man kan læse mange artikler osv. og der er mulighed for dialog gennem grupperne.

- Kom i gang med LinkedIn personligt og overvej om I kan gøre det professionelt. Skab interaktion, lød opfordringen fra Bjarke Bekhøj.

Google
- Google er verdens største søgemaskine. Læg mærke til, at når I søger på Google, så kommer der betalte resultater øverst i resultatlisten, og der er relevante annoncer ude i højre side. Annoncørerne betaler for at få deres resultater vist først, ved søgninger hvori indgår de bestemte søgeord, de har købt. Adwords kaldes det. Det fungerer godt. Det er lidt den moderne telefonbog. Men for en forening som Elektroteknisk Forening vil Googles betalingsannoncering sandsynligvis ikke kunne bruges til så meget.
Bjarke Bekhøj

Men anvendelse af de rigtige ord og søgeord på foreningens hjemmeside vil føre til flere visninger i resultatlister og dermed vil det også give flere besøg på hjemmesiden og dermed medvirke til markedsføringen af foreningen. Og i et begrænset omfang er det ganske gratis.

- Google kan målrette reklamer og annoncer, vi kan reklamere lige præcist over for dem, der tidligere har været inde på udvalgte hjemmesider. Google registrerer folks adfærd på nettet og anvender den viden de herved opnår til at sælge målrettet annoncering.

- Mange af jer har sikkert oplevet, at hvis I har købt en flybillet på nettet, så får I efterfølgende annoncer og tilbud på flybilletter. Sjovt nok kan priserne variere fra pc til pc, for også tilbuddene kan gøres individuelle efter om man er førstegangsbesøgende eller en trofast kunde.

- Besøg fx www.tvguide.dk. De sælger deres annoncer til annoncenetværk, som igen sælger annoncer til firmaer, som ønsker at annoncere målrettet via Google.  Her vil I opleve, at annoncerne, som I møder, er nogen der lige netop er målrettet jer selv. Forskellige mennesker ser forskellige annoncer her. Reklamerne kan også varieres efter hvor man bor i forhold til en bestemt forretning.

- Det kan udvides, så I modtager et ”nyhedsbrev” på email — det sendes bare kun til dig, fx fra hotels.com. Hvis I via www.hotels.com har bestilt en overnatning på et hotel i en bestemt by, vil I efterfølgende modtage nyhedsbreve med tilbud på overnatning i netop denne by.

- Mange firmaer benytter i dag det gratis statistikværktøj Google Analytics på deres hjemmeside (det gælder også www.dkef.dk). Det viser også lidt om, hvor detaljeret en viden, Google har vedrørende de besøgende på hjemmesiden. Man kan se præcist hvor i verden de besøgende befinder sig, hvilken søgemaskine de benytter, hvilke hjemmesider de tidligere har besøgt og mange andre ting.

- Det kan for nogen nok virke en smule skræmmende, sagde Bjarke Bekhøj.
AEJ
__________



Bjarke Bekhøj Har ejet og drevet Compell i 3 år, hvor hans erfaring indenfor online marketing og forretningsudvikling har etablerede fornuftige partnerskaber med dedikeret virksomheder som Dinsport.dk, Mammashop og Fitnews samt hjulpet kunder som Inmobile, BoShop og Perchs med at opnå deres potentiale online. 

Har din virksomhed behov for hjælp med jeres marketingindsatsen, så kontakt Bjarke på bb@compell.dk, og få inspiration til lige netop din virksomhed. 


Elektroteknisk Forening | Kronprinsensgade 28  | 5000 Odense C | Telefon: 40 56 01 48 |  info@dkef.dk
Copyright © Elektroteknisk Forening - All Rights Reserved.

webpage.io Content Management System.